Partnerzy serwisu:
Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
20-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor
fot. LTG CargoZdjęcie ilustracyjne
Ukraińska spółka zależna LTG Cargo zapowiada zmianę swojego modelu biznesowego. Począwszy od września, zamiast uruchamiać własne pociągi towarowe, będzie wynajmować lokomotywy i wagony innym operatorom.

Prezes LTG Cargo Eglė Šimė uzasadnia tę decyzję analizą zmieniającego się rynku. – Celem założenia LTG Cargo Ukraine było wzmocnienie więzów logistycznych i łańcuchów dostaw łączących Litwę z Ukrainą. W Ukrainie jest dziś blisko 500 naszych wagonów. Przekazując je LTG Cargo Ukraine, zapewnimy ich efektywne wykorzystanie, wynajmując je klientom. Kolej pozostaje środkiem transportu bardzo istotnym dla państwa w stanie wojny, które potrzebuje taboru. W przyczynimy się w ten sposób również do odbudowy Ukrainy – twierdzi.

Jak przekonuje Šimė, rosyjska agresja z 24 lutego 2022 r. spowolniła wprowadzanie w życie strategii LTG Cargo Ukraine. Była też destrukcyjna dla całej Grupy LTG. Już na samym początku przewozy spadły o ponad połowę: w 2021 r. wyniosły 314 miliony ton, w 2022 – już tylko 151 mln.

W tych trudnych okolicznościach firma przyczyniła się jednak w dużym stopniu do ustanowienia nowych łańcuchów logistycznych (z Ukrainy do krajów bałtyckich już nie przez terytorium wspierającej agresora Białorusi, lecz przez Polskę): pociągi przekraczały granicę Polski szybciej od stojących w kolejkach ciężarówek. Przewagi tej nie zniwelowała nawet dwukrotna zmiana rozstawu szyn, wymuszająca przeładunek z wagonów szeroko- na normalnotorowe i z powrotem lub wymianę wózków. To drugie rozwiązanie zastosowano np. w przypadku transportu nowych wagonów, zamówionych w ukraińskich zakładach przez spółkę-matkę LTG Cargo.

Kolejne lata przyniosły stopniowe odbicie. Branża kolejowa w całej Ukrainie przystosowała się do działania w nadzwyczajnych warunkach. W związku z tym rosną potrzeby taborowe.

– Większość wagonów, które planujemy wynająć innym podmiotom, to pojazdy kryte, które można wykorzystywać do transportu różnych ładunków: począwszy od materiałów budowlanych aż po żywność, oraz platform do przewozu kontenerów – mówi prezes LTG Cargo Ukraine Saulius Stasiūnas. W ofercie mają znaleźć się także lokomotywy – na początek dwie maszyny manewrowe serii ChME3, zmodernizowane przez LTG w zakładach w Wilnie. Do ukraińskiej spółki mają trafić jesienią. LTG Cargo Ukraine spodziewa się, że zostaną wynajęte przez zarządców prywatnych terminali.

W ciągu dwóch lat park taborowy LTG Cargo Ukraine ma wzbogacić się o kolejnych 120 wagonów. Zasilą go także lokomotywy 2M62K – dwuczłonowa wersja radzieckich „Gagarinów”, znanych w Polsce jako ST44. W późniejszych latach mają dołączyć do nich – również eksploatowane dziś przez LTG na Litwie – nowocześniejsze maszyny spalinowe produkcji Siemensa. Pozwolą na to dostawy nowoczesnych elektrowozów, które będą przejmować od lokomotyw z silnikami Diesla znaczną część pracy przewozowej na litewskiej sieci w miarę postępów jej elektryfikacji.

LTG Cargo Ukraine coraz bardziej zadomawia się nad Dnieprem. W tym roku firma została członkiem European Business Association – organizacji zrzeszającej działających w Ukrainie inwestorów. Została również wpisana na prowadzoną przez ukraińską administrację podatkową Listę Wiarygodnych Podatników.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

LTG Cargo zastępuje rosyjskie systemy europejskimi

Tabor i technika

LTG Cargo zastępuje rosyjskie systemy europejskimi

Damian Kelman 31 stycznia 2025

Stadler dostarczy elektrowozy LTG Cargo

Tabor i technika

Stadler dostarczy elektrowozy LTG Cargo

Roman Czubiński 17 grudnia 2024

LTG Cargo kupiło ukraińskie wagony. Pierwsze 20 dotarło na Litwę

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

LTG Cargo zastępuje rosyjskie systemy europejskimi

Tabor i technika

LTG Cargo zastępuje rosyjskie systemy europejskimi

Damian Kelman 31 stycznia 2025

Stadler dostarczy elektrowozy LTG Cargo

Tabor i technika

Stadler dostarczy elektrowozy LTG Cargo

Roman Czubiński 17 grudnia 2024

LTG Cargo kupiło ukraińskie wagony. Pierwsze 20 dotarło na Litwę

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij